۷ راه افزایش فروش در فروشگاههای بزرگ
آیا تاكنون برای خرید وتهیه ملزومات مورد نیاز خود به فروشگاههای بزرگ مراجعه كردهاید؟ بسیاری از مردم مایلند كالاهای مورد نیاز خود را به صورت هفتگی یا ماهانه از این نوع فروشگاهها تامین كنند. اما آنچه كه مشخص است این فروشگاهها نیز مشكلات خاص خود را دارند و باید برای افزایش جلب مشتری و فروش بیشتر چارهای بیاندیشند.
۱) پخش موسیقی در محیط فروشگاه:
بیشتر فروشگاههای بزرگ با پخش موسیقی ملایم باعث میشوند تا مشتریان و مراجعان مبلغ بیشتری را صرف خرید نمایند. طبق تحقیقات به عمل آمده در آمریكا موسیقی میتواند باعث تحریك مشتریان به انجام خریدهای بیشتر شود. بر این اساس موسیقی آرام و رومانتیك بیشترین تاثیر را بر مشتری دارد و به صورت روانی باعث تحریك حس خرید میشود.
۲) ایجاد فضای معطر و دلانگیز:
مطالعه گروهی از روانشناسان آمریكایی نشان میدهد در صورتی كه فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید پیدا میكند. از این رو بوهای ملایمی مانند بوی وانیل یا هر نوع رایحه ملایم بیشترین اثر را دارد و باعث میشود تا مشتری برای مدت زمان بیشتری به جستجو در فروشگاه بپردازد و در نهایت كالای بیشتری را انتخاب و خریداری نماید. به همین دلیل است كه در فروشگاههای بزرگ و مجهز؛ غرفه مربوط به خوراكیها، ترشی، نان و مواد غذایی معطر در محل مناسبی قرار داده میشود تا با استفاده از تحریك حس بویایی افراد مقدار بییشتری از این اجناس به فروش برسد.
۳) رنگ بستهبندی كالا:
براساس تحقیق یك روانشناس آمریكایی كه دردهه ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم صورت گرفت؛ انتخاب رنگ میتواند خریداران یك كالا را به شدت مورد تاثیر قرار دهد. وی با بستهبندی یك نوع مشخص از قهوه در چهار ظرف به رنگهای زرد، قهوهای، آبی و صورتی به این نتیجه رسید كه ظرف زرد مورد استقبال تعداد بسیار اندكی از مشتریان قرار گرفت، در حالی كه بستههای قهوهای رنگ به سرعت فروخته شد و مردم رقبتی به خرید بستههای آبی رنگ نشان ندادند. این در حالی بود كه بستههای صورتی رنگ قهوه نیز تا حد بسیار زیادی مورد استقبال قرار گرفت. مردم بر این باورند كه انواع شیرینی، نان، شكلات و قهوه در بستههای صورتی رنگ رایحه دلانگیزتری دارند و میتوان در كمال اختیار و با میل خود پول بیشتری بابت این كالاها پرداخت كرد. همچنین بستهبندی لوازم آرایشی و بهداشتی در بستههای صورتی رنگ باعث میشود تا این محصولات نیز با استقبال و افزایش فروش مواجه شوند.
۴) محل قفسهها و نوع چیدمان كالا در فروشگاه:
نتایج حاصل از تحقیقات موجود نشان میدهد كه مردم به تمیزی، نظم و ترتیب و در دسترس بودن كالاهای مورد نیاز خود در یك فروشگاه علاقه خاصی دارند. به همین دلیل میزان فروش كالاهای در معرض دید نسبت به اجناسی كه در دید مشتری قرار ندارند ۳ برابر بیشتر است. همچنین كالاهایی كه در ردیف پایین قفسهها قرار دارند بیش از كالاهای ردیفهای بالایی خریداری میشود. باید یادآوری كرد كه مهمترین نكته در چیدن اجناس یك فروشگاه، قرار دادن اجناس مكمل در كنار هم است. به عنوان نمونه انواع لبنیات، قهوه، چای، نان و سایر ملزومات صبحانه را میتوان در محیطی نزدیك به هم قرار داد تا مشتری با خرید یكی از آنها نسبت به خرید جنس مكمل آن نیز احساس نیاز نماید.
۵) درج صحیح و القاء روانی قیمت:
بسیاری از مردم میل دارند كالاهای مورد نظر خود را به قیمت پایینتر خریداری نمایند به همین دلیل میتوان بر روی بر چسب قیمت كالاهای یك فروشگاه بزرگ موارد خاصی را مشاهده كرد. به عنوان نمونه با درج رقم ۹/۹۹ دلار بر روی یك كالا، مشتری تصور میكند كه آن كالا را با تخفیف دریافت كرده است در حالی كه در واقع ۱۰ دلار برای آن پرداخته است. اگر چه این روش یك از قدیمیترین راههای افزایش فروش كالا به حساب میآید؛ لیكن هنوز كاربرد فراوانی دارد و تاثیر آن بر كسی پوشیده نیست.
۶) امكان لمس و دیدن اجناس:
باید اجناس یك فروشگاه را به گونهای چید تا مشتریان بتوانند كالاهای مورد نظر خود را از نزدیك لمس و مشاهده نمایند. اعطای چنین حقی به مشتری باعث افزایش فروش میشود زیرا مردم میل دارند پیش از خرید یك كالا آن را مورد لمس و مشاهده قرار دهند. چه بسا افرادی كه به دلیل نبود امكان لمس یك كالا از خرید آن منصرف میشوند.
۷) ارایه چرخ یا سبد خرید به مشتری:
بیشتر مردم دوست دارند در هنگام خرید متحمل رنج نشوند و اجناس مورد نیاز خود را به راحتی تا پای صندوق حمل نمایند. خستگی ناشی از حمل دستی اجناس در داخل یك فروشگاه باعث میشود تا خریدار از خرید كالای بیشتر منصرف شود اما در صورت وجود چرخدستی و احساس راحتی تعداد بیشتری از یك كالا انتخاب و كالاهای بیشتری خریداری میشود.
تأثیر رنگها بر دکور مغازه
اما ”رنگ“ یکی از آن فاکتورهایی است که اغلب نادیده گرفته شده یا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرد. از گذشتههای دور گفتهاند که عقل مردم به چشمشان است، بنابراین میتوان گفت که رنگها در ایجاد ظاهری مشتریپسند و جذاب نقس بسزایی دارند.
تنوع رنگها بسیار بالاست و هر کدام میتوانند واکنشهای متفاوتی را در مشتریان ایجاد کنند. در این مطلب به برخی از رنگهای پُرکاربرد اشاره میکنیم:
رنگ قرمز بیش از سایر رنگها جلب توجه میکند. به همین دلیل است که بخش عمدهای از بستهبندیها و برچسبهای کالاهای داخل قفسههای سوپرمارکتها و هایپرمارکتها را رنگ قرمز تشکیل میدهد. برای اطلاعرسانی در خصوص فروشهای ویژه نیز رنگ قرمز بیش از همه جلب توجه میکند.
البته رنگ قرمز، رنگی تهاجمی است و باعث بالا رفتنِ فشار خون و افزایش تعریق میشود. بنابراین اگر در حد افراط از این رنگ در فضای فروشگاه استفاده شود، مشتریان را عصبی و مضطرب میکند و این تأثیر بدی روی کسبوکارِ خرده فروشیتان خواهد گذاشت. توصیه میشود که همه جای سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود را به رنگ قرمز طراحی نکنید.
رنگ صورتی رنگی ملایم، احساسی، لطیف و نشاطآور است، و در کنار رنگهای سبز و آبی، باعث احساس آرامش در مشتریان میشود. این رنگ بهویژه برای خانمها جذابیت خاصی دارد. البته در رابطه با تأثیر این رنگ تحقیق جالبی انجام شد. در این تحقیق، زندانیان جانی و خطرناک را در سلولهایی که دیوارهای صورتیرنگ داشتند حبس کردند، به مدت ۲۰ دقیقه، زندانیان از این رنگ آرامش گرفتند. اما پس از این مدت، رنگ صورتی باعث برانگیختگی زندانیان شد، به طوری که در مقایسه با زمانی که هنوز به سلولهای صورتیرنگ وارد نشده بودند، واکنشهایی بهمراتب وحشیانهتری را از خود نشان دادند!
رنگ سبز القاءکنندهی احساس تازگی و آرامش است. رنگ سبز رنگ طبیعت است، و بهویژه در دکوراسیون خانگی کابرد بسیاری دارد. در فضاهای کسبوکار، تحقیقات نشان میدهند که رنگ سبز برای سالنهای آرایشی و فروشگاههای محصولات مراقبت پوست و زیبایی، کافیشاپهای که تِم آرامشبخش را مد نظر دارند، یا فروشگاههای مبلمان مناسبتر هستند. البته باید مراقب باشید که بیش از اندازه از رنگ سبز، بهویژه سبز تیره که رنگ اسکناس است، استفاده نکنید چون مشتریان را به یادِ پول میاندازد و آنها از پولی که برای خرید کالاهایشان صرف خواهند کرد، عصبی خواهند شد و این روی فروش شما تأثیر خواهد گذاشت. از رنگ سبز روشن و طبیعی استفاده کنید اما در حد تعادل.