خواندنی‌ها

آرشیو مطالب

پوتوس طلایی، از جمله گل هایی است که باید در خانه نگهداری شود

۱۳۹۷/۰۱/۵      ۶۹۰ بازدید

این گیاه در پاک‌سازی فرمالدهاید خیلی تأثیری ندارد؛ ولی گزارش ناسا می‌گوید پوتوس می‌تواند مواد شیمیایی، مانند بنزن و تری‌کلرواتیلن را از هوا حذف کند. بنزن سمی است که در چسب و رنگ و مواد شوینده یافت می‌شود.

پوتوس طلایی مقاومت خیلی زیادی هم دارد. مجله‌ی زندگی طبیعی رودال (Rodale) می‌گوید: «این گیاه برای کسانی که خیلی تجربه‌ی گیاه‌داری ندارند، عالی است.»

این گیاه در چه محیطی رشد می‌کند؟

مجله‌ی صنوبر می‌نویسد: «پولن طلایی در نور کم زنده می‌ماند و اگر هم به‌طور منظم به آن آب ندهید، مشکلی برایش پیش نمی‌آید.»

میوه های بهاری پر خاصیت(گوجه سبز)

۱۳۹۵/۰۲/۱۸      ۲۴۹۳ بازدید

گوجه سبز یکی از میوه های آشنای بهاری است، میوه ای خوش طعم و رنگی که کوچک و بزرگ برای خوردنش لحظه شماری می کنند، جدا از طعم ترش و وسوسه انگیز گوجه سبز، این میوه دنیایی از خاصیت های مفید است. از آنجا که اکثرا گوجه سبز را با نمک می خورند این میوه به دلیل خصوصیت اسیدی اجزای آن می تواند به مینای دندان آسیب برساند به همین دلیل توصیه می شود از مقدار کمی نمک به هنگام خوردن آن استفاده شود و پس از مصرف نیز دندان ها به دقت شسته یا آب بنوشید. 
ارزش غذایی ١٠٠ گرم گوجه سبز برابر است با ٨ گرم کربوهیدرات، ٢.٨۴ گرم چربی، ١.۶ گرم پروتئین و فیبر خام نیم درصد و همچنین با خوردن ١٠٠ گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین A، دو درصد ویتامین١ B، یک و نه دهم درصد ویتامین٢ B، دو و هشت دهم درصد نیاسین، ١٣ درصد ویتامین C، پنج درصد کلسیم، ٢ درصد فسفر و ۵ درصد آهن مورد نیاز بدنتان تامین می شود.هر صد گرم گوجه سبز ٣٠ کیلوکالری انرژی دارد. گوجه سبز مانند بسیاری از میوه های ترش، غنی از ویتامین های A ، B و C است و اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول ها و سرطان دارد.
همچنین اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی آن به اثبات رسیده و به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.
این میوه نوبر بهاری چون حاوی برخی ویتامین ها و نیز پیش ساز ویتامین A است، برای کمک به درمان شب کوری و نیز رشد بدن (در صورت مصرف تمام مواد غذایی دیگری که مورد نیاز کودکان هستند) مفید است، گوجه سبز دارای ویتامین های B و C است و به همین جهت برای آرامش اعصاب نیز مفید است. البته مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های مصرف کننده ایجاد می نماید.
کاهش فشار خون یکی از اثرات درمانی منحصر به فرد گوجه سبز است. خوردن گوجه سبز فشار بالای خون را تحت کنترل در می آورد، چربی خون را کاهش می دهد، رسوبات را از خون حذف می کند و عملکرد معده-روده ای را نیز تنظیم می کند، علاوه بر این، باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود و به همین دلیل می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد، ضمن آنکه مطالعات نشان داده این میوه می تواند در درمان تومورها هم موثر باشد.

میوه های بهاری پر خاصیت(برای خانم های باردار)

۱۳۹۵/۰۲/۱۸      ۲۷۹۸ بازدید
مادران باردار نگران این هستند که چه میوه‌هایی را در این دوران بخورند که برای خودشان و جنین مفید باشد و از چه میوه‌هایی پرهیز کنند. اگر دوران بارداری مقارن با فصل بهار باشد که میوه‌‌های متنوعی در آن وجود دارد ممکن است خوردن‌شان در خانم باردار حساسیت ایجاد کند.
 در فصل بهار خانم‌های باردار اگر میوه‌ای را قبلا مصرف کرده‌اند و نسبت به آن میوه حساسیت و آلرژی خاصی ندارند، می‌توانند آن میوه رامصرف کنند. خوردن میوه خاصی ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد شود. واکنش حساسیت موضوعی است که با توجه به تجربه هر فرد مشخص می‌شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد باید در خوردن میوه ملاحظات خاصی را در نظر بگیرد. میوه‌هایی مانند توت فرنگی و کیوی احتمال آلرژن بودن بیشتری دارند. اگر شخص آن‌ها را قبلا مصرف کرده و آلرژی ندارد درابتدا مقدار کمی از آن میوه را مصرف کند تا مطمئن شود به آن آلرژی ندارد. اگر فرد باردار با مصرف میوه‌ای متوجه شد حساسیت دارد باید مصرف آن میوه را کاهش دهد. میوه‌هایی مانند توت فرنگی که با خاک تماس دارند احتمال آلودگی میکروبی و انگلی بیشتری دارند. شستن این میوه‌ها سخت است و ممکن است به خوبی شسته نشود، در نتیجه احتمال آلودگی میکروبی و انگلی بیشتر است و چون خانم‌های بارداردر دروان بارداری آسیب‌پذیر‌تر هستند باید تمام این نکات را در نظر بگیرند و اگر حساسیت خاصی به این میوه‌ها دارند آن‌ها را مصرف نکنند. میوه‌های فصل بهار مانند گوجه سبز، سیب، گیلاس و آلبالو همه از یک خانواده هستند و مشکل آلرژی ایجاد نمی‌کنند. 
درمورد مصرف میوه و این‌که کدام میوه آلرژی‌زا است نمی‌توان به طور مشخص نظری داد. این موضوع به خود فرد بستگی دارد. ممکن است میوه‌ای در فرد خاصی حساسیت ایجاد کند و در فرد دیگر هیچ حساسیتی ایجاد نکند. همان‌طورکه درمصرف صیفی‌ و میوه‌ها هم به این صورت است. اگر فرد به صورت خاصی تجربه خاصی ازخوردن میوه‌ای دارد باید حتما آن را در نظر بگیرد و محافظه کار باشد به عنوان مثال آلبالو و گیلاس چون طبع‌شان سرد است ممکن است مصرف آن‌ها در فرد مشکلات گوارشی ایجاد کند. به‌خصوص فرد باردار به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر ممکن است به مشکلات گوارشی شدیدی مبتلا شود. در ٣ ماهه اول بارداری خانم‌های باردار با ویار مواجه هستند و معمولا در این ٣ ماهه تمایل خاصی به خوردن میوه خاصی دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد باردار به وجود می‌آید ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است میوه خاصی را بیش ار حد طبیعی مصرف کنند و این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک فرد به‌وجود می‌آورد. توصیه ما به خانم‌های باردار این است از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه‌ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده‌های صبحانه، ناهار و شام مصرف کنند. 
مصرف میوه در دوران بارداری بسیار مهم است. مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها منبع ویتامین‌های B و C است و املاحی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و.... را که بدن به آن‌ها نیاز دارد، تامین می‌کند. اگر این گروه اصلی خوراکی از وعده غذایی حذف شود احتمال کمبود این ویتامین‌ها و املاح در جنین وجود دارد. توصیه می‌شود یک خانم باردار به صورت متنوع از تمام میوه‌های فصل استفاده کند. در طول روز ۵ تا ۷ نوبت میوه‌، سبزی تازه و صیفی به صورت متنوع استفاده شود. درفصل بهار و تابستان تنوع میوه‌ها زیاد است و این بهترین فرصت برای مادر باردار است.
 
توصیه ما در مورد مصرف میوه‌ها چه درفصل بهار و چه فصل‌های دیگر این است که به‌صورت مکرر در وعده‌های غذایی خود میوه مصرف کنند و تعادل را در مصرف آن‌ها رعایت کنند. خوردن میوه مثل دیگر وعده‌های غذایی آداب خودش را دارد که نخستین آن زمان مصرف آن است. بهترین ساعتی که برای خوردن میوه پیشنهاد می‌شود در ساعات میان وعده است یعنی در فاصله صبحانه تا ناهار، بین فاصله ناهار تا شام و بعد از شام و قبل از ساعت خواب. خوردن میوه به همراه صبحانه و شب‌ها قبل از خواب بهترین زمان مصرف میوه است که علاوه بر خواص غذایی مطلوب بر بدن، طراوت و شادابی ویژه‌ای به همراه می‌آورد.