۷ راه افزایش فروش در فروشگاههای بزرگ
۱۳۹۵/۰۶/۷
۹۲۵۹ بازدید
آیا تاكنون برای خرید وتهیه ملزومات مورد نیاز خود به فروشگاههای بزرگ مراجعه كردهاید؟ بسیاری از مردم مایلند كالاهای مورد نیاز خود را به صورت هفتگی یا ماهانه از این نوع فروشگاهها تامین كنند. اما آنچه كه مشخص است این فروشگاهها نیز مشكلات خاص خود را دارند و باید برای افزایش جلب مشتری و فروش بیشتر چارهای بیاندیشند.
به همین دلیل با انجام اقدامات زیر میتوان به این هدف نایل شد:
۱) پخش موسیقی در محیط فروشگاه:
بیشتر فروشگاههای بزرگ با پخش موسیقی ملایم باعث میشوند تا مشتریان و مراجعان مبلغ بیشتری را صرف خرید نمایند. طبق تحقیقات به عمل آمده در آمریكا موسیقی میتواند باعث تحریك مشتریان به انجام خریدهای بیشتر شود. بر این اساس موسیقی آرام و رومانتیك بیشترین تاثیر را بر مشتری دارد و به صورت روانی باعث تحریك حس خرید میشود.
۲) ایجاد فضای معطر و دلانگیز:
مطالعه گروهی از روانشناسان آمریكایی نشان میدهد در صورتی كه فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید پیدا میكند. از این رو بوهای ملایمی مانند بوی وانیل یا هر نوع رایحه ملایم بیشترین اثر را دارد و باعث میشود تا مشتری برای مدت زمان بیشتری به جستجو در فروشگاه بپردازد و در نهایت كالای بیشتری را انتخاب و خریداری نماید. به همین دلیل است كه در فروشگاههای بزرگ و مجهز؛ غرفه مربوط به خوراكیها، ترشی، نان و مواد غذایی معطر در محل مناسبی قرار داده میشود تا با استفاده از تحریك حس بویایی افراد مقدار بییشتری از این اجناس به فروش برسد.
۳) رنگ بستهبندی كالا:
براساس تحقیق یك روانشناس آمریكایی كه دردهه ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم صورت گرفت؛ انتخاب رنگ میتواند خریداران یك كالا را به شدت مورد تاثیر قرار دهد. وی با بستهبندی یك نوع مشخص از قهوه در چهار ظرف به رنگهای زرد، قهوهای، آبی و صورتی به این نتیجه رسید كه ظرف زرد مورد استقبال تعداد بسیار اندكی از مشتریان قرار گرفت، در حالی كه بستههای قهوهای رنگ به سرعت فروخته شد و مردم رقبتی به خرید بستههای آبی رنگ نشان ندادند. این در حالی بود كه بستههای صورتی رنگ قهوه نیز تا حد بسیار زیادی مورد استقبال قرار گرفت. مردم بر این باورند كه انواع شیرینی، نان، شكلات و قهوه در بستههای صورتی رنگ رایحه دلانگیزتری دارند و میتوان در كمال اختیار و با میل خود پول بیشتری بابت این كالاها پرداخت كرد. همچنین بستهبندی لوازم آرایشی و بهداشتی در بستههای صورتی رنگ باعث میشود تا این محصولات نیز با استقبال و افزایش فروش مواجه شوند.
۴) محل قفسهها و نوع چیدمان كالا در فروشگاه:
نتایج حاصل از تحقیقات موجود نشان میدهد كه مردم به تمیزی، نظم و ترتیب و در دسترس بودن كالاهای مورد نیاز خود در یك فروشگاه علاقه خاصی دارند. به همین دلیل میزان فروش كالاهای در معرض دید نسبت به اجناسی كه در دید مشتری قرار ندارند ۳ برابر بیشتر است. همچنین كالاهایی كه در ردیف پایین قفسهها قرار دارند بیش از كالاهای ردیفهای بالایی خریداری میشود. باید یادآوری كرد كه مهمترین نكته در چیدن اجناس یك فروشگاه، قرار دادن اجناس مكمل در كنار هم است. به عنوان نمونه انواع لبنیات، قهوه، چای، نان و سایر ملزومات صبحانه را میتوان در محیطی نزدیك به هم قرار داد تا مشتری با خرید یكی از آنها نسبت به خرید جنس مكمل آن نیز احساس نیاز نماید.
۵) درج صحیح و القاء روانی قیمت:
بسیاری از مردم میل دارند كالاهای مورد نظر خود را به قیمت پایینتر خریداری نمایند به همین دلیل میتوان بر روی بر چسب قیمت كالاهای یك فروشگاه بزرگ موارد خاصی را مشاهده كرد. به عنوان نمونه با درج رقم ۹/۹۹ دلار بر روی یك كالا، مشتری تصور میكند كه آن كالا را با تخفیف دریافت كرده است در حالی كه در واقع ۱۰ دلار برای آن پرداخته است. اگر چه این روش یك از قدیمیترین راههای افزایش فروش كالا به حساب میآید؛ لیكن هنوز كاربرد فراوانی دارد و تاثیر آن بر كسی پوشیده نیست.
۶) امكان لمس و دیدن اجناس:
باید اجناس یك فروشگاه را به گونهای چید تا مشتریان بتوانند كالاهای مورد نظر خود را از نزدیك لمس و مشاهده نمایند. اعطای چنین حقی به مشتری باعث افزایش فروش میشود زیرا مردم میل دارند پیش از خرید یك كالا آن را مورد لمس و مشاهده قرار دهند. چه بسا افرادی كه به دلیل نبود امكان لمس یك كالا از خرید آن منصرف میشوند.
۷) ارایه چرخ یا سبد خرید به مشتری:
بیشتر مردم دوست دارند در هنگام خرید متحمل رنج نشوند و اجناس مورد نیاز خود را به راحتی تا پای صندوق حمل نمایند. خستگی ناشی از حمل دستی اجناس در داخل یك فروشگاه باعث میشود تا خریدار از خرید كالای بیشتر منصرف شود اما در صورت وجود چرخدستی و احساس راحتی تعداد بیشتری از یك كالا انتخاب و كالاهای بیشتری خریداری میشود.
۱) پخش موسیقی در محیط فروشگاه:
بیشتر فروشگاههای بزرگ با پخش موسیقی ملایم باعث میشوند تا مشتریان و مراجعان مبلغ بیشتری را صرف خرید نمایند. طبق تحقیقات به عمل آمده در آمریكا موسیقی میتواند باعث تحریك مشتریان به انجام خریدهای بیشتر شود. بر این اساس موسیقی آرام و رومانتیك بیشترین تاثیر را بر مشتری دارد و به صورت روانی باعث تحریك حس خرید میشود.
۲) ایجاد فضای معطر و دلانگیز:
مطالعه گروهی از روانشناسان آمریكایی نشان میدهد در صورتی كه فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید پیدا میكند. از این رو بوهای ملایمی مانند بوی وانیل یا هر نوع رایحه ملایم بیشترین اثر را دارد و باعث میشود تا مشتری برای مدت زمان بیشتری به جستجو در فروشگاه بپردازد و در نهایت كالای بیشتری را انتخاب و خریداری نماید. به همین دلیل است كه در فروشگاههای بزرگ و مجهز؛ غرفه مربوط به خوراكیها، ترشی، نان و مواد غذایی معطر در محل مناسبی قرار داده میشود تا با استفاده از تحریك حس بویایی افراد مقدار بییشتری از این اجناس به فروش برسد.
۳) رنگ بستهبندی كالا:
براساس تحقیق یك روانشناس آمریكایی كه دردهه ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم صورت گرفت؛ انتخاب رنگ میتواند خریداران یك كالا را به شدت مورد تاثیر قرار دهد. وی با بستهبندی یك نوع مشخص از قهوه در چهار ظرف به رنگهای زرد، قهوهای، آبی و صورتی به این نتیجه رسید كه ظرف زرد مورد استقبال تعداد بسیار اندكی از مشتریان قرار گرفت، در حالی كه بستههای قهوهای رنگ به سرعت فروخته شد و مردم رقبتی به خرید بستههای آبی رنگ نشان ندادند. این در حالی بود كه بستههای صورتی رنگ قهوه نیز تا حد بسیار زیادی مورد استقبال قرار گرفت. مردم بر این باورند كه انواع شیرینی، نان، شكلات و قهوه در بستههای صورتی رنگ رایحه دلانگیزتری دارند و میتوان در كمال اختیار و با میل خود پول بیشتری بابت این كالاها پرداخت كرد. همچنین بستهبندی لوازم آرایشی و بهداشتی در بستههای صورتی رنگ باعث میشود تا این محصولات نیز با استقبال و افزایش فروش مواجه شوند.
۴) محل قفسهها و نوع چیدمان كالا در فروشگاه:
نتایج حاصل از تحقیقات موجود نشان میدهد كه مردم به تمیزی، نظم و ترتیب و در دسترس بودن كالاهای مورد نیاز خود در یك فروشگاه علاقه خاصی دارند. به همین دلیل میزان فروش كالاهای در معرض دید نسبت به اجناسی كه در دید مشتری قرار ندارند ۳ برابر بیشتر است. همچنین كالاهایی كه در ردیف پایین قفسهها قرار دارند بیش از كالاهای ردیفهای بالایی خریداری میشود. باید یادآوری كرد كه مهمترین نكته در چیدن اجناس یك فروشگاه، قرار دادن اجناس مكمل در كنار هم است. به عنوان نمونه انواع لبنیات، قهوه، چای، نان و سایر ملزومات صبحانه را میتوان در محیطی نزدیك به هم قرار داد تا مشتری با خرید یكی از آنها نسبت به خرید جنس مكمل آن نیز احساس نیاز نماید.
۵) درج صحیح و القاء روانی قیمت:
بسیاری از مردم میل دارند كالاهای مورد نظر خود را به قیمت پایینتر خریداری نمایند به همین دلیل میتوان بر روی بر چسب قیمت كالاهای یك فروشگاه بزرگ موارد خاصی را مشاهده كرد. به عنوان نمونه با درج رقم ۹/۹۹ دلار بر روی یك كالا، مشتری تصور میكند كه آن كالا را با تخفیف دریافت كرده است در حالی كه در واقع ۱۰ دلار برای آن پرداخته است. اگر چه این روش یك از قدیمیترین راههای افزایش فروش كالا به حساب میآید؛ لیكن هنوز كاربرد فراوانی دارد و تاثیر آن بر كسی پوشیده نیست.
۶) امكان لمس و دیدن اجناس:
باید اجناس یك فروشگاه را به گونهای چید تا مشتریان بتوانند كالاهای مورد نظر خود را از نزدیك لمس و مشاهده نمایند. اعطای چنین حقی به مشتری باعث افزایش فروش میشود زیرا مردم میل دارند پیش از خرید یك كالا آن را مورد لمس و مشاهده قرار دهند. چه بسا افرادی كه به دلیل نبود امكان لمس یك كالا از خرید آن منصرف میشوند.
۷) ارایه چرخ یا سبد خرید به مشتری:
بیشتر مردم دوست دارند در هنگام خرید متحمل رنج نشوند و اجناس مورد نیاز خود را به راحتی تا پای صندوق حمل نمایند. خستگی ناشی از حمل دستی اجناس در داخل یك فروشگاه باعث میشود تا خریدار از خرید كالای بیشتر منصرف شود اما در صورت وجود چرخدستی و احساس راحتی تعداد بیشتری از یك كالا انتخاب و كالاهای بیشتری خریداری میشود.