خواندنی‌ها

آرشیو مطالب

نکاتی ضروری برای پخت غذایی سالم

۱۳۹۴/۱۲/۱۵      ۲۴۹۹ بازدید

آشپزی کردن با روشی درست و استفاده از مواد غذایی سالم باعث می شود که کربوهیدرات و چربی های اضافی از وعده غذایی که در خانه درست می کنید حذف شوند.
بخارپز کردن
دستورهای غذایی که بخارپز کردن مواد غذایی را پیشنهاد می دهند معمولا برای پخت نیازی به استفاده از روغنندارند. می توانید سبزیجات را بخارپز کنید تا سالم تر باشید.
استفاده بیش از حد روغنممنوع!
مهم نیست روغنی که استفاده می کنید چقدر سالم است، در هر صورت باید کمتر روغنمصرف کنید. چه روغنزیاد باشد و چه کم ادویه ها همان طعم را دارند.
سبزیجات فراموش نشود
سعی کنید در هر غذایی از سبزیجات استفاده کنید. سبزیجات مختلف سرشار از موادی هستند که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند.
مصرف کربوهیدرات را کم کنید
بیشتر سبزیجاتی مصرف کنید که سرشار از فیبر باشند. سبزیجاتی مثل سیب زمینیشیرین و سیب زمینیپر از کربوهیدرات هستند. البته باید سعی کنید وعده غذایی غذاییتان به مقدار متعادلی سبزیجات مختلف داشته باشد تا سوخت و ساز بدنتان بیشتر شود.
جوانه ها
برای طبخ جوانهی دانه های مختلف نیازی به روغنزیاد ندارید. جوانهها جایگزینی سالم برای مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات هستند.

به کودکان خود آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

۱۳۹۴/۰۹/۲۲      ۳۰۳۶ بازدید

به کودکان خود آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

یکی از مزیت های همراه داشتن دستمال کاغذی این است که موقع سرفه و یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آن می گیرند و از پخش انواع میکروب ها در هوا و بیمار شدن دیگران (در صورتی که کودک مریض باشد) جلوگیری می کنند.

خواص شکلات سیاه

۱۳۹۴/۰۶/۱۱      ۳۵۳۱ بازدید

شکلات یکی از خوشمزه ترین خوراکی های جهان که کودکان را عاشق خود کرده است، به نقل از ویکی پدیا (دانشنامه آزاد) شکلات به انواعی از خوراکی های مشتق شده از کاکائو گفته میشود و معمولا به صورت ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو تولید میشود .

شکلات‌ها معمولاً با شیر ترکیب شده و وارد بازار می‌گردند. هر قدر درصد شکلات استفاده شده بیشتر باشد شکلات سیاه تر و تلخ تر می‌شود. شکلات‌ها از ۱۰٪(شکلات سفید) تا ۹۹٪ (دارک چاکلیت یا شکلات تلخ) درجه بندی می‌شوند. معمولاً اسانس نعنا، پرتقال، موز، توت فرنگیو... را برای طعم دادن به شکلات اضافه می‌کنند

در شکلات‌های تخته‌ای از مغز میوه جات مثل، گردو، فندق، بادام زمینیو... استفاده می‌شود. گاهی عسل، کارامل، مربا، کشمشیا شرابهم در تهیه شکلات به کار می‌رود. شکلات یکی از معروف‌ترین اسنک‌ها در همه جای دنیاست

یکی از افزودنی‌های نامطلوب که باعث کاهش قیمت شکلات می‌شود، موم پارافین است. شکلات‌های دارای این افزودنی در دمای بدن به سرعت ذوب نمی‌شوند و از این روش قابل شناسایی می‌باشند.

یکی از بهترین شکلات ها شکلات تلخ میباشد که حاوی ذخایر غنی از فلاونوییدها است . به طور متوسط در ١٠٠گرم شکلات تلخ با ٧٠% کاکائو ۵۴۵ کیلو کالری انرژی، ٨.١ گرم پروتئین، ۴٢.٣ گرم لیپیدها ،٣٣ گرم کربوهیدرات (قند)، ١٠.٩ گرم فیبر، ٠.۶ گرم آب و ۵.١ گرم ریز مغذی قرار دارد. (منبع seemorgh.com)

تانین یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده کاکائو است، که اثر آنتی اکسیدانی دارند که با رادیکالهای آزاد مقابله میکنند و از این طریق با بیماری های قلبی مبارزه میکند . شکلات سیاه با تامین ١٣ تا ٢٠ درصدی سهم روزانه پلی فنول باعث حفاظت از سیستم قلب و عروقی میشود .

علاوه بر آن شکلات سیاه تمام شور و هیجانات را بر می انگیزد و به همین خاطر در زمینه روانی هم شناخته شده است . پس تصمیم بگیریم شکلات سیاه را در برنامه غذایی خود قرار دهیم

صبحانه مناسب برای دانش آموزان

۱۳۹۴/۰۶/۱۱      ۳۳۳۰ بازدید

تغذیه ی مناسب نقش به سزایی در رشد انسانهای سالم، فعال و خلاق دارد ولی متاسفانه اغلب کودکان و نوجوانان از خوردن صبحانه امتنا میکنند . بخاطر همین پیشنهاد میشود در این روزهای پایانی تابستان که به مهرماه و شروع مدارس نزدیک میشویم دانش آموزان شام را زودتر و در ساعاتی معین صرف کنند و شب ها زودتر بخوابند تا هم صبح بتوانند زودتر بیدار شوند و هم وقت و اشتهای کافی برای صرف صبحانه داشته باشند .

در این راستا نقش خانواده اهمیت ویژه ای دارد لذا حضور همه اعضا خانواده برای صرف صبحانه تشویقی برای حضور دانش آموزان است در این بین از ورزش صبحگاهی نیز نباید چشم پوشی کرد زیرا به تحریک اشتها کمک شایانی میکند.

نان، کره مربا، عسل ، خرما ، پنیر یا تخم مرغ ،شیر بهترین مواد غذایی برای صرف صبحانه دانش آموزان می باشد. در کنار این مواد غذایی میتوان به غذاهای سنتی ولی پر انرژی مانند عدسی، خوراک لوبیا و حلیم هم اشاره کرد که بهتر است با نان صرف شوند.

تغذیه کودکان دانش آموز از اهمیت بالاتری برخوردار است و باید هر ۴تا ۶ ساعت یکبار به خاطر حفظ قند خون میان وعده مصرف کنند . از بهترین میان وعده ها میتوان به مواد غذایی که در زیر امده است اشاره کرد:

میوه های خشک شامل: انجیر خشک، توت خشک

انواع مغزها شامل: بادام، پسته، گردو فندق و برگه زردآلو

انواع میوه ها مثل سیب پرتقال، نارنگی و ...

سبزی ها و انواع ساندویچ های خانگی و شیر و فرآورده های آن.