خواندنی‌ها

آرشیو مطالب

پاک کردن لکه از روی فرش

۱۳۹۶/۱۲/۲۹      ۱۰۶۲ بازدید

پاک کردن لکه قهوه، سس کچاپ، شکلات، شیر، آب‌نبات، آب‌میوه، آب گازدار از روی فرش‌هایی با الیاف مصنوعی

گام نخست: پارچه‌ای سفید (یا دستمال کاغذی بدون طرح) را به ماده شوینده آغشته کنید و چندین بار به‌مدت چند ثانیه روی لکه فرش فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید؛ سپس با پارچه سفید دیگری آن را خشک کنید.

گام دوم: پارچه‌ای سفید را به سرکه سفید آغشته کنید و چندین بار به‌مدت چند ثانیه روی لکه فرش فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. (این گام بسیار مهم است، چراکه سرکه‌ی سفید لکه‌ها را پاک می‌کند، اما اگر خودش تمیز نشود، گرد‌وخاک را به خود جذب می‌کند.)

گام سوم: کمی آب ولرم روی قسمت لک‌شده فرش بریزید. یک ساعت منتظر بمانید تا فرش کامل خشک شود. می‌توانید برای آنکه فرش سریع‌تر خشک شود، یک پارچه‌ی نازک روی فرش قرار دهید. همچنین می‌توانید زیر فرش یک ظرف قرار دهید.

گام چهارم: تا زمانی‌که لکه پاک نشود، مراحل را از ابتدا تکرار کنید.

خواص فوق العاده تخم کدو

۱۳۹۶/۱۲/۲۵      ۸۹۶ بازدید

سرشار از مواد مغذی

تخم کدو پوسته‌ای زرد دارد و مغز آن سبز است. هر ۲۸ گرم تخم کدو (بدون پوست) محتوی ۱۵۱ کالری انرژی است. بیشتر این کالری به‌خاطر وجود چربی و پروتئین در آن است. یک وعده‌ی ۲۸ گرمی تخم کدو محتوی مواد مغذی زیر است:

  • فیبر: ۱۷ گرم؛
  • کربوهیدرات: ۵ گرم؛
  • پروتئین: ۷ گرم؛
  • چربی: ۱۳ گرم (از این مقدار ۶ گرم را چربی‌های امگا-۶ تشکیل می‌دهند)؛
  • ویتامین K: مقدار ۱۸٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین؛
  • فسفر: ۳۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
  • منگنز: ۴۲٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
  • منیزیم: ۳۷٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
  • آهن: ۲۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
  • زینک (روی): ۱۴٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
  • مس: ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی.

تناسب اندام با آجیل

۱۳۹۶/۱۲/۱۸      ۹۶۹ بازدید

دانه‌های آجیل سرشار از پروتئین، ویتامین‌های مختلف از جمله گروه B، کلسیم، روی، مواد معدنی و فیتو کمیکال‌ها است که سبب افزایش انرژی و سوخت و ساز بدن، معکوس کردن فرآیند پیری سلول‌های بدن و نیز تقویت سلامت و زیبایی پوست و مو می‌شود.

از جمله دیگر مزایای مصرف دانه‌های آجیل در رژیم غذایی کاهش سطح کلسترول و فشارخون، کاهش میزان توده بدنی و نیز جلوگیری ازبروز بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ است.

چگونه به بهترین شکل آجیل را مصرف کنیم؟

۱۳۹۶/۱۲/۱۰      ۱۱۸۷ بازدید

آجیل ها را خیس کنید. smile

تعجب نکنید زیرا معمولا در طی فرآیند بو دادن آجیل ها بخشی از کیفیت آجیل از بین میرود بنابراین بهتر است آنها را قبل از خوردن خیس کنید تا هم راحت تر خورده شوند و آسیب کمتری به دندان ها بزنند هم راحت تر هضم شوند. شما با شستن آجیل ها تانیک اسیدی را که به آجیل ها در فرآیند بو دادن میزنند از بین میبرید.

اگر آجیل ها را شستید باید آنها را در یخچال یا فریزر نگه دارید تا ترش نشوند. آجیل هایی که مثل بادام و فندق سخت تر هستند یا پوست سفت تری دارند باید به مدت 24 ساعت خیس کنید. مثلا گردو جزء آجیل های نرم است اما معمولا طعم تلخی را هنگام خوردن احساس میکنیم بهتر است گردو را 12 ساعت بخیسانیم. حتی تخمه کدو یا تخمه آفتابگردان را هم میتوانید بخیسانید تا نرم تر شوند و آسیب کمتری به دندان ها بزنند.