خواندنی‌ها

آرشیو مطالب

تاثیر کاروتنوئیدها در بدن انسان

۱۳۹۵/۰۵/۲۰      ۱۳۹۵ بازدید

کاروتنوئیدها عمدتاً به رنگ زرد، نارنجی و قرمز بوده، حتی سبزی‌های به رنگ سبز تیره نیز حاوی مقدار فراوانی از این رنگ‌دانه‌ها می‌باشند. تاکنون بیش از ۶٠٠ نوع کاروتنوئید در انواع گیاهان، کپک‌ها، جلبک‌ها و باکتری‌ها شناخته شده است.
از فراوان‌ترین کاروتنوئیدها در رژیم غذایی روزانه، می‌توان به بتا کاروتن، آلفا کاروتن، گاما کاروتن، لیکوپن، لوتئین و بتا کریپتوگزانتین اشاره کرد. البته مصرف این مواد برای انسان جنبه حیاتی ندارد، به همین سبب نیز مثل انواع مواد مغذی (ویتامین‌ها، مواد معدنی و ...) برای آن‌ها مقدار نیاز روزانه تعیین نشده است.کاروتنوئیدها چه عملکردی در بدن ما دارند؟
* پیشگیری از کمبود ویتامین A
تقریباً ۵٠ نوع از کاروتنوئیدها بعد از خوردن در بدن ما به شکل فعال ویتامین A (رتینول) تبدیل می‌شوند، به همین دلیل به آن‌ها پیش‌ساز ویتامین A نیز گفته می‌شود. با مصرف متعادل میوه و سبزی که حاوی این ترکیبات رنگی هستند می‌توان از بروز کمبود ویتامین A پیشگیری کرد. بتا کاروتن بیشتر از سایر کاروتنوئیدها، قدرت تبدیل به ویتامین A را دارد، به عبارتی هر ۶ میکروگرم بتا کاروتن در بدن به ١ میکروگرم ویتامین A فعال تبدیل می‌گردد، حال آنکه در سایر انواع هر ١٢ میکرو گرم به ١ میکروگرم ویتامین A فعال تبدیل می‌شود. ویتامین A وظایف مهمی را در بدن بر عهده دارد که از بین آن‌ها می‌توان به نقش حیاتی آن در کارکرد درست شبکیه چشم و سلامت بینایی اشاره کرد.* فعالیت آنتی اکسیدانی
کاروتنوئیدها با فعالیت آنتی اکسیدانی خود از سلول‌های بدن در برابر تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد و بروز بیماری‌های مزمن حفاظت می‌کنند.
مطالعات علمی مختلف نشان دادند که بین بالا بودن سطح کاروتنوئیدها در بدن (به دلیل مصرف فراوان میوه و سبزی) و شیوع کمتر سرطان (به ویژه سرطان ریه و رحم) ارتباط وجود دارد، در این راستا می‌توان به تحقیقات فراوانی که روی تأثیر دریافت لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات در مردان انجام شده، اشاره کرد.
البته این مسئله فقط مربوط به تأمین این ترکیبات از رژیم غذایی با مصرف متعادل میوه و سبزی است و دریافت مکمل‌های غذایی کاروتنوئیدها در این مورد تأثیر مشخصی نداشته است.
* تقویت سیستم ایمنی بدن
کاروتنوئیدها به ویژه بتا کاروتن در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثر داشته و مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری افزایش می‌دهد.

کاروتنوئیدها در چه نوع مواد غذایی وجود دارند؟
رنگ نارنجی و زرد میوه‌ها و سبزی‌هایی مثل زردآلو، انبه، طالبی، هلو، هویج، کدو حلوایی و ... به خاطر مقدار فراوان بتا کاروتن و آلفا کاروتن موجود در آن‌ها است.
البته انواع سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج و بروکلی نیز حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای بتا کاروتن می‌باشند.
اسفناج، کلم برگ، شلغم، خردل، کدو مسمایی، نخود فرنگی، ذرت شیرین و بروکلی از منابع خوب لوتئین و گزانتین هستند.
رنگدانه لیکوپن به مقدار فراوان در گوجه‌فرنگی، رب و سس گوجه‌فرنگی، هندوانه و گریپ‌فروت صورتی یافت می‌شود.
بتا کریپتوگزانتین نیز در سبزیجاتی مثل کدو، فلفل قرمز، نارنگی، شلیل، پرتقال، هویج، هندوانه، ذرت و ... وجود دارد.

آیا دریافت زیاد کاروتنوئیدها سبب مسمومیت خواهد شد؟
دریافت زیاد این ترکیبات از مواد غذایی هیچ نوع عارضه جانبی یا علائم مسمومیتی ندارد. تنها بالا رفتن سطح بتاکاروتن یا لیکوپن در خون سبب زرد یا نارنجی شدن رنگ پوست به خصوص در ناحیه دست‌ها و پاها شده که با قطع دریافت این وضعیت بهبود می‌یابد.

روزه داری بدون سحری، هنر نیست

۱۳۹۵/۰۳/۲۵      ۱۶۵۷ بازدید

برخی افراد دوست ندارند قبل از اذان صبح، غذایی بخورند و بدون خوردن سحری، روز می گیرند که این امر می تواند موجب بروز بیماری ها و عوارضی مانند سردرد و حتی پرخاشگری و عصبانیت در آنان شود.
برخی افراد فکر می کنند که اگر بدون خوردن سحری ، روزه بگیرند هنر کرده اند درحالیکه وعده سحری حتما باید خورده شود حتی اگر فقط یک لیوان آب جوش با خرما باشد.

البته آنانی که وعده سحری می خورند باید اصولی را رعایت کنند تا هنگام روزه داری اذیت نشوند بطور مثال غذای سحری حتما باید کم حجم و ساده باشد و به آرامی خورده شود.
چون وعده سحری در زمان خاصی است معمولا افراد تند تند غذا می خورند و در حین غذا خوردن ، آب می نوشند که این نوع غذا خوردن موجب بروز بیماری تخمه یا فساد هضم می شود.

=========================
کانال تلگرام تاراگرام : telegram.me/taragram
اینستاگرام : instagram.com/tarachainstore
=========================

پوست لیمو دیابت را کنترل میکند!

۱۳۹۵/۰۳/۲۵      ۱۴۴۶ بازدید

همان طور که شما هم می دانید استفاده از آب گرم و آبلیمو در ابتدای صبح هم باعث کاهش وزن شده و هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. اما احتمالا همه در مورد خواص پوست لیمو اطلاعات کافی نداشته باشند.
پژوهشگران معتقد هستند که در پوست لیمو مقدار فراوانی پلی فنول و فلاونوئید وجود دارد که می تواند به کنترل سطح گلوکز خون کمک کند.
پوست لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند باعث کمک به کنترل سطح قند خون شود. پلی فنول های موجود در پوست لیمو باعث بهبود مقاومت به انسولین می شود. در این شرایط، مانع از تجمع چربی در منطقه دور شکمی می شود.
همین طور وجود ترکیباتی مانند نارینجین و هسپریدین به کنترل دیابت کمک می کند و موجب کاهش تجزیه گلوکز در کبد شده و متابولیسم گلوکز را متوقف می کند.

میوه های بهاری پر خاصیت(گوجه سبز)

۱۳۹۵/۰۲/۱۸      ۲۵۴۳ بازدید

گوجه سبز یکی از میوه های آشنای بهاری است، میوه ای خوش طعم و رنگی که کوچک و بزرگ برای خوردنش لحظه شماری می کنند، جدا از طعم ترش و وسوسه انگیز گوجه سبز، این میوه دنیایی از خاصیت های مفید است. از آنجا که اکثرا گوجه سبز را با نمک می خورند این میوه به دلیل خصوصیت اسیدی اجزای آن می تواند به مینای دندان آسیب برساند به همین دلیل توصیه می شود از مقدار کمی نمک به هنگام خوردن آن استفاده شود و پس از مصرف نیز دندان ها به دقت شسته یا آب بنوشید. 
ارزش غذایی ١٠٠ گرم گوجه سبز برابر است با ٨ گرم کربوهیدرات، ٢.٨۴ گرم چربی، ١.۶ گرم پروتئین و فیبر خام نیم درصد و همچنین با خوردن ١٠٠ گرم گوجه سبز، ۵ درصد ویتامین A، دو درصد ویتامین١ B، یک و نه دهم درصد ویتامین٢ B، دو و هشت دهم درصد نیاسین، ١٣ درصد ویتامین C، پنج درصد کلسیم، ٢ درصد فسفر و ۵ درصد آهن مورد نیاز بدنتان تامین می شود.هر صد گرم گوجه سبز ٣٠ کیلوکالری انرژی دارد. گوجه سبز مانند بسیاری از میوه های ترش، غنی از ویتامین های A ، B و C است و اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول ها و سرطان دارد.
همچنین اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی آن به اثبات رسیده و به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.
این میوه نوبر بهاری چون حاوی برخی ویتامین ها و نیز پیش ساز ویتامین A است، برای کمک به درمان شب کوری و نیز رشد بدن (در صورت مصرف تمام مواد غذایی دیگری که مورد نیاز کودکان هستند) مفید است، گوجه سبز دارای ویتامین های B و C است و به همین جهت برای آرامش اعصاب نیز مفید است. البته مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های مصرف کننده ایجاد می نماید.
کاهش فشار خون یکی از اثرات درمانی منحصر به فرد گوجه سبز است. خوردن گوجه سبز فشار بالای خون را تحت کنترل در می آورد، چربی خون را کاهش می دهد، رسوبات را از خون حذف می کند و عملکرد معده-روده ای را نیز تنظیم می کند، علاوه بر این، باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود و به همین دلیل می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد، ضمن آنکه مطالعات نشان داده این میوه می تواند در درمان تومورها هم موثر باشد.