آشپزخانه

آرشیو مطالب

گوشت قلقلی مغزدار یونانی

۱۳۹۴/۰۲/۱      ۴۶۰۸ بازدید

مواد لازم

•    دو عدد تخم مرغ
•    یک پیمانه خرده نان
•    &frac١۴; پیمانه زیتون سبز با مغز فلفل خرد شده
•    &frac١۴; پیمانه زیتون سیاه خرد شده
•    &frac١۴; پیمانه جعفری تازه خرد شده
•    ۴ حبه سیر رنده شده
•    یک قاشق چایخوری نمک
•    &frac١۴; قاشق چایخوری فلفل سیاه
•    ۴۵٠ گرم گوشت‌ لخم چرخ‌کرده
•    ۴۵٠ گرم گوشت‌ بره چرخ‌کرده
•    ١٧٠ گرم پنیر فتا خرد شده
•    سس گوجه فرنگی یونانی*

طرز تهیه

١. فر را با دمای ١٨٠ درجه سانتی گراد روشن کنید. در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ ها را با چنگال هم بزنید و خرده های نان را به آن اضافه کنید. سپس زیتون ها، جعفری، سیر، نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید. در انتها، گوشت های چرخ‌کرده را اضافه کنید و هم بزنید.

٢. مقداری از مخلوط گوشت را کف دست بگذارید، کمی صاف کنید، داخل آن یک تکه پنیر فتا قرار دهید و سپس گوشت را قلقلی کنید. همه گوشت ها را به همین ترتیب درست کنید و داخل یک تابه بزرگ بچینید. سپس تابه را به مدت ٢۵ دقیقه داخل فر بگذارید تا پخته شوند.

٣. این غذا را گرم و به همراه سس گوجه فرنگی یونانی سرو کنید.

سس گوجه فرنگی یونانی

مواد لازم

•    نصف پیمانه پیاز خرد شده
•    یک حبه سیر رنده شده
•    یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
•    ٢٢۵ گرم سس گوجه فرنگی
•    ١/۴  پیمانه آب گوشت
•    یک قاشق چایخوری پودر آویشن
•    نصف قاشق چایخوری پودر دارچین

طرز تهیه

١. در یک شیرجوش متوسط، پیاز و سیر را روی حرارت متوسط تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سس گوجه فرنگی، آب گوشت، آویشن و دارچین را اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد.

 

پیتزای سبز

۱۳۹۴/۰۱/۲۵      ۳۳۰۲ بازدید
مـواد لازم ( برای۴ نفر )
آرد سفید : ۳ لیوان / ۴۸۰ کیلو کالری
روغن زیتون : ۴ قاشق مرباخوری /۱۰۰ کیلو کالری
بیکینگ پودر : ۲ قاشق چایخوری /۰ کیلو کالری
شکر : ۱/۵ قاشق چایخوری / ۱۶ کیلو کالری
نمک: ۳/۴  قاشق چایخوری / ۰ کیلو کالری
پنیر خامه ای : ۱۵۰گرم / ۱۹۵ کیلو کالری
مایونز : ۴ قاشق غذاخوری/ ۳۶۰ کیلو کالری
پنیر چدار : ۱۰۰گرم / ۱۱۰ کیلو کالری
کلم بروکلی: ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
هویج خلال شده : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
گوجه فرنگی : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
فلفل دلمه ای خلال شده : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
گل کلم : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
 

طـرز تـهـیـه

با خمیر پیتزا شروع کنید. به این ترتیب که بیکینگ پودر و شکر را در یک و نیم لیوان آب ولرم حل کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بمانند. آرد را نیز با نمک و روغن زیتون مخلوط و بعد از ۲۰ دقیقه، مخلوط آب را در آرد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را ۱۵ دقیقه ورز دهید و ۲ ساعت در جایی گرم بگذارید تا در اصطلاح استراحت کند و جا بیفتد.
در این بین، سبزی ها را خرد کنید.
کلم بروکلی و گل کلم را خرد و فلفل دلمه ای و هویج را خلال کنید و گوجه فرنگی را به حلقه های بسیار نازکی درآورید.
سپس این سبزی ها را در کاسه ای بزرگ با هم مخلوط کنید و در کناری بگذارید.
بعد از گذشت ۲ ساعت، خمیر را در سینی فر پهن کنید.
یادتان باشد ابتدا باید نان پیتزا را بپزید و سپس مواد پیتزا را روی آن بریزید و آن را در فر بگذارید بنابراین پس از پهن کردن خمیر، آن را در فری که با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم شده است، قرار دهید تا پخته شود. بعد آن را خارج کنید و بگذارید تا خنک شود.
پس از خنک شدن، روی نان پیتزا مخلوط پنیر خامه ای و مایونز بمالید و سپس سبزی ها را روی آن قرار دهید و بعد روی تمام آنها پنیر چدار بگذارید و پیتزا را ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید و سپس آن را سرو کنید.

استیک شیرماهی

۱۳۹۳/۱۲/۱۸      ۶۰۹۹۴ بازدید

مواد اولیه :


شیر ماهی ۸۰۰ گرم
سرکه چهار قاشق غذاخوری
روغن نصف پیمانه
زنجبیل تازه رنده‌شده دو سانتی‌متر
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران دم‌کرده و آبلیمو از هر کدام دو قاشق غذاخوری
پیاز خلال شده یک عدد
استیک شیر ماهی

طرز تهیه:


شیر ماهی را برش‌زده و در موادی که شامل زعفران، سرکه، آبلیمو، زنجبیل، پیاز، فلفل، نمک و روغن است، به مدت چهار ساعت استراحت دهید. سپس در تابه چدنی آنها را کباب کنید.

نکته:

می‌توانید این کباب ماهی را با پلو سرو کنید.

کوفته تبریزی

۱۳۹۳/۱۲/۱۱      ۵۰۵۷ بازدید

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍مواد لازم:

۱- گوشت چرخ کرده بدون چربی گوسفندی نیم کیلو( یا گوساله و گوسفند مخلوط)
۲- لپه ۲۰۰ گرم
۳- تخم مرغ محلی ۲ عدد
۴- پیاز سرخ کرده ۳ تا ۴ قاشق سوپ خوری
۵- زردچوبه به مقدار کافی
۶- تخم مرغ محلی پخته شده سفت ۳ عدد
۷- آلو ۱۵۰ گرم
۸- گردوی خرد شده نصف لیوان
۹- نمک و فلفل به مقدار کافی
۱۰-برنج ۱۰۰ گرم
۱۱-تره و پیازچه ریز شده ۲ استکان
۱۲-پیاز متوسط ۲ عدد
 
طرز تهیه:
پیاز را داخل گوشت رنده می کنیم و در هاونگ می ریزیم و می کوبیم تا گوشت حالت کش دار پیدا کند. برنج را در یک لیوان آب با ۱ قاشق چای خوری زردچوبه نیم پز می کنیم. برنج را در صافی می ریزیم . لپه را نیز جداگانه می پزیم و میکس می کنیم (یا می کوبیم) برنج و لپه را به گوشت اضافه می کنیم. ۲ عدد تخم مرغ را در گوشت می شکنیم و نمک و فلفل و سبزی را نیز اضافه می کنیم. مواد را خوب مخلوط می کنیم بطوریکه حالت چسبندگی پیدا کند. (اگر احساس کردید مواد از هم جدا می شود می توانید ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم اضافه کند. )  ۵ تا ۶ استکان آب  در قابلمه ای ریخته ، نصف پیاز سرخ  شده، نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و روی حرارت  می گذاریم تا بجوش بیاید.  نصف آلوها را نیز در آن می ریزیم (در صورت تمایل می توان از ۱ قاشق رب گوجه هم استفاده کرد) از مایه به اندازه یک پرتقال بزرگ برمی داریم وسط مایه را گود می کنیم نصف تخم مرغ سفت و کمی آلو و پیاز سرخ کرده و گردو را وسط آن می گذاریم وری کوفته را جمع می کنیم بطوریکه تمام مواد داخل کوفته بماند.
کوفته ها را در روغن کمی تفت می دهیم و آهسته درون آب پیاز که در حال جوشیدن است می اندازیم . دردر اوایل پخت درب قابلمه را روی آن نمی گذاریم تا کوفته خودش را ول نکند وقتی کوفته پخته شد نباید بیش از ۱ تا ۲ لیوان آب داشته باشد.  (کدبانو: من  زرشک هم می ریزم  آن را شسته و اگر ترش  دوست نداشتید با یک قاشق چایخوری  سر خالی  شکر کمی شیریننش کنید و کمی زعفران داخل آن پیاز داغ، کشمش، نصف کامل یک مغز گردو،  قیصی  خلالی شده همراه خلال  پسته و بادام داخل کوفته می ریزم. اما تخم مرغ پخته داخلش  نمی گذارم. برای این مواد زعفران خوشمزه ترش می کند.)    کوفته که آماده و جا افتاد به آرامی  می کشید داخل ظرف  و میل می کنید  (یا با همان ظرف).  نوش جانتان.
 
منبع : http://kadbanu.ir