آشپزخانه

آرشیو مطالب

مهیاوه(ماهی ابه)

۱۳۹۴/۰۲/۱۷      ۱۱۸۸۴ بازدید

مهیاوه یا مهوه یکی از پرطرفدارترین غذا دراستان هرمزگان به شمار می رود مهیاوه در اصل ازدوکلمه ماهی واوه مرکب بوده و اوه به معنی اب است یعنی اب ماهی . مهیاوه یک نوع سس آبکی تیره رنگ وشورمزه است که آن را از یک نوع ماهی ریز به نام متوتا و خندل (نوعی خردل)،گشنیز،رازیانه درست می کنند وبا نان به مصرف می رسانند این غذا بسیار مقوی واشتها اور می باشد.

مواد لازم جهت تهیه مهیاوه:

ماهی متو(خشک) ۵۰۰گرم
خندل(خردل) ۵۰۰گرم
رازیانه ۲۵۰گرم
پوست نارنج ۴-۵ تکه
تخم گشنیز ۲۵۰گرم
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:

ماهی متو ( متوتا) را کاملا شسته تا شن هایی که به ماهی چسبیده اند از

آن جدا شوند .

یک ظرف سفالین را با آب پر کرده نمک را در آب ریخته و حل می کنیم سپس ماهی شسته شده را در آن ریخته و به عبارتی ماهی را در محلول آب و نمک می خوابانیم .

آب باید حدود ۱۰ سانت روی ماهی را فرا بگیرد ، اکنون روی ظرف را با پارچه تمیزی می پوشانیم و دور آن را با یک کش می بندیم و سپس در ظرف را می گذاریم و به مدت حداقل ۲۰ و حداکثر ۳۰ روز ظرف را در مکانی آفتاب گیر

می گذاریم .

(البته این مدت زمان بسته به گرمی یا سردی هوا متفاوت است و هر چه هوا سردتر باشد مدت زمان مورد نظر افزایش می یابد) .

حال چرا محتویات آب و ماهی را حتما باید در آفتاب گذاشت ؟

چون ماهی زودتر نرم و جهت مراحل بعدی آماده تر خواهد شد .

در مدتی که ظرف سفالین حاوی آب و ماهی را در آفتاب گذاشته ایم روزی دو بار به آن سر زده و با قاشق آنرا به هم می زنیم تا از فساد آن جلوگیری شود .

بعد از اتمام مدت مورد نظر محتویات ظرف را در یک آبکش که ظرفی دیگر زیر آن قرار داده ایم ، می ریزیم (توچه داشته باشید که آب ماهی حاصله نباید دور ریخته شود) و ماهی را با دو دست می مالیم تا کاملا له شود و آب اضافی آن کاملا خارج شود . تفاله ماهی بر جای می ماند که آنرا دور می ریزیم .

آب ماهی آبکش شده را با خردل که از قبل بو داده ایم و آسیاب کرده ایم واکنون به صورت پودر در آمده مخلوط می کنیم ، هم می زنیم تا کاملا مخلوط شود . مواد مخلوط شده را درظرف سفالین می ریزیم و دور آن را با پارچه و کش

می بندیم و در مکانی آفتاب گیر می گذاریم تا مهیاوه کاملا برسد . البته باز هم بسته به سردی و گرمی هوا مدت رسیدن و آماده شدن مهوه متفاوت است.

اما به طور معمول در یک هوای گرم ۱۰ تا ۱۵ روز کافی است و بعد از این مدت مهیاوه آماده مصرف است .

بعد از رسیدن مهوه هم باید در روز دو بار آن با قاشق به هم زد .

 

نکات لازم مهیاوه

 اگر به مهیاوه نمک  کم بزنیم احتمال فساد ان زیاد استمقدار ماهی متوتا با خندل (خردل) باید به یک اندازه باشد وادویه های دیگر باید نصف خندل باشدروش درست کردن مهیاوه مثل هم نیست در بعضی جا ها زیره و فلفل سیاه و کنجد هم اضافه می کنند.مزه مهیاوه ای که درخمره درست می کنند تا دبه پلاستیکی خیلی بهتر است.

 

کوفته انار و پسته

۱۳۹۴/۰۲/۱۷      ۳۲۸۴ بازدید

مواد لازم

پیاز رنده و آب گرفته شده)١   عدد)

خلال پسته پوست کنده)١٠٠   گرم)

مغز نان باگت خشک شده )یک چهارم پیمانه)

سبزیجات معطر  پاک و خرد شده)٧۵ گرم)

آب لیموترش تازه١  قاشق سوپ خوری

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه  پودرشده)به مقدار لازم)

سیر کوبیده شده)٢   حبه)

ادویه کاری پودرشده)١  قاشق سوپ خوری)

گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله)۴٠٠ گرم)

تخم مرغ ١عدد

روغن مایع به مقدار لازم

کره١۵٠  گرم

رب انار رقیق شده)۶٠ گرم)

عسل۴٠ گرم

دانه های انار مقداری برای تزیین

خلال پسته  مقداری برای تزیین

 

طرز تهیه:

پیاز، پسته، نان خشک شده، سبزیجات معطر، آب لیموترش تازه، ادویه کاری، سیر، نمک و فلفل سیاه را، در غذاساز ریخته و مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند، سپس مخلوط را در ظرفی گود بریزید؛ گوشت چرخ کرده و تخم مرغ را به آن افزوده و با دست ورز دهید، تا حالت چسبندگی پیدا کنند، سپس روی مواد را با سلفون بپوشانید و به مدت ٣٠ دقیقه، در یخچال استراحت دهید؛

فر را از ١۵ دقیقه قبل، روی حرارت ٢۶٠ درجه سانتیگراد تنظیم و گرم کنید. کره و کمی روغن را در سینی نچسب و مخصوصِ فر بریزید، سپس دستتان را با کمی آب، خیس کرده و به اندازه گردو از مواد برداشته و آن را در دستتان به شکل گرد، فرم دهید و در سینی بچینید؛ یکبار تمام کوفته ها را چرخانده، تا تمام سطح آنها به کره آغشته شود. سپس کوفته ها را به مدت ١٠ تا ١٢ دقیقه در طبقه وسط فری که از قبل گرم کرده اید، قرار دهید تا کوفته ها بپزد؛ 

.رب انار، عسل، نمک و فلفل را در ظرفی مخلوط کرده تا به صورت یکدست درآید. کوفته ها را از فر خارج کرده و تا داغ هستند، سس را روی آنها ریخته و مجدداً ۵ تا ١٠ دقیقه دیگر، در فر با همان درجه حرارت قرار دهید، پس از این مدت، کوفته ها را  با دانه های انار و خلال پسته، تزیین و سرو کنید.

گوشت قلقلی مغزدار یونانی

۱۳۹۴/۰۲/۱      ۴۷۴۰ بازدید

مواد لازم

•    دو عدد تخم مرغ
•    یک پیمانه خرده نان
•    &frac١۴; پیمانه زیتون سبز با مغز فلفل خرد شده
•    &frac١۴; پیمانه زیتون سیاه خرد شده
•    &frac١۴; پیمانه جعفری تازه خرد شده
•    ۴ حبه سیر رنده شده
•    یک قاشق چایخوری نمک
•    &frac١۴; قاشق چایخوری فلفل سیاه
•    ۴۵٠ گرم گوشت‌ لخم چرخ‌کرده
•    ۴۵٠ گرم گوشت‌ بره چرخ‌کرده
•    ١٧٠ گرم پنیر فتا خرد شده
•    سس گوجه فرنگی یونانی*

طرز تهیه

١. فر را با دمای ١٨٠ درجه سانتی گراد روشن کنید. در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ ها را با چنگال هم بزنید و خرده های نان را به آن اضافه کنید. سپس زیتون ها، جعفری، سیر، نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید. در انتها، گوشت های چرخ‌کرده را اضافه کنید و هم بزنید.

٢. مقداری از مخلوط گوشت را کف دست بگذارید، کمی صاف کنید، داخل آن یک تکه پنیر فتا قرار دهید و سپس گوشت را قلقلی کنید. همه گوشت ها را به همین ترتیب درست کنید و داخل یک تابه بزرگ بچینید. سپس تابه را به مدت ٢۵ دقیقه داخل فر بگذارید تا پخته شوند.

٣. این غذا را گرم و به همراه سس گوجه فرنگی یونانی سرو کنید.

سس گوجه فرنگی یونانی

مواد لازم

•    نصف پیمانه پیاز خرد شده
•    یک حبه سیر رنده شده
•    یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
•    ٢٢۵ گرم سس گوجه فرنگی
•    ١/۴  پیمانه آب گوشت
•    یک قاشق چایخوری پودر آویشن
•    نصف قاشق چایخوری پودر دارچین

طرز تهیه

١. در یک شیرجوش متوسط، پیاز و سیر را روی حرارت متوسط تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سس گوجه فرنگی، آب گوشت، آویشن و دارچین را اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد.

 

پیتزای سبز

۱۳۹۴/۰۱/۲۵      ۳۴۳۶ بازدید
مـواد لازم ( برای۴ نفر )
آرد سفید : ۳ لیوان / ۴۸۰ کیلو کالری
روغن زیتون : ۴ قاشق مرباخوری /۱۰۰ کیلو کالری
بیکینگ پودر : ۲ قاشق چایخوری /۰ کیلو کالری
شکر : ۱/۵ قاشق چایخوری / ۱۶ کیلو کالری
نمک: ۳/۴  قاشق چایخوری / ۰ کیلو کالری
پنیر خامه ای : ۱۵۰گرم / ۱۹۵ کیلو کالری
مایونز : ۴ قاشق غذاخوری/ ۳۶۰ کیلو کالری
پنیر چدار : ۱۰۰گرم / ۱۱۰ کیلو کالری
کلم بروکلی: ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
هویج خلال شده : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
گوجه فرنگی : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
فلفل دلمه ای خلال شده : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
گل کلم : ۱ لیوان / ۲۵ کیلو کالری
 

طـرز تـهـیـه

با خمیر پیتزا شروع کنید. به این ترتیب که بیکینگ پودر و شکر را در یک و نیم لیوان آب ولرم حل کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بمانند. آرد را نیز با نمک و روغن زیتون مخلوط و بعد از ۲۰ دقیقه، مخلوط آب را در آرد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را ۱۵ دقیقه ورز دهید و ۲ ساعت در جایی گرم بگذارید تا در اصطلاح استراحت کند و جا بیفتد.
در این بین، سبزی ها را خرد کنید.
کلم بروکلی و گل کلم را خرد و فلفل دلمه ای و هویج را خلال کنید و گوجه فرنگی را به حلقه های بسیار نازکی درآورید.
سپس این سبزی ها را در کاسه ای بزرگ با هم مخلوط کنید و در کناری بگذارید.
بعد از گذشت ۲ ساعت، خمیر را در سینی فر پهن کنید.
یادتان باشد ابتدا باید نان پیتزا را بپزید و سپس مواد پیتزا را روی آن بریزید و آن را در فر بگذارید بنابراین پس از پهن کردن خمیر، آن را در فری که با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم شده است، قرار دهید تا پخته شود. بعد آن را خارج کنید و بگذارید تا خنک شود.
پس از خنک شدن، روی نان پیتزا مخلوط پنیر خامه ای و مایونز بمالید و سپس سبزی ها را روی آن قرار دهید و بعد روی تمام آنها پنیر چدار بگذارید و پیتزا را ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید و سپس آن را سرو کنید.